Proč je rutina dobrá?

Představa pravidelného režimu lidi často zbytečně děsí. Mylně se domnívají, že s řádem přijdou o svou svobodu. Ve skutečnosti je to přesně naopak. Pro rutinu se musíme sami svobodně rozhodnout.

V čem spočívá svoboda rozhodnutí? Její denní dobu i obsah si volíme sami. O jejím ukončení nebo modifikaci rozhodujeme opět sami. Tento článek má za cíl ukázat, proč je dobré o rutinách přemýšlet a jak může taková rutina vypadat. Povím vám, kde jsem nejčastěji selhával, co mi už jde a kde mám stále prostor k rozvoji.

Proč řešit rutinu?

Každá činnost, kterou děláme, nám doplňuje a zároveň spotřebovává energii. Abych uvedl příklad: Půjdu si zacvičit, obnovím svoji mentální energii, ale za cenu spotřeby té fyzické. Rozhovor s člověkem, kterého mám rád, mi doplní emoční energii, ale odčerpá z té mentální. Přemýšlením nad posláním a vizí naší firmy se mi doplní duchovní energii a spotřebuje mentální.

Krátce ke čtyřem energiím

Fyzická energie souvisí s naším tělem, ovlivníme ji kvalitou spánku, stravou a pohybem. Emoční energie souvisí s našimi pocity a vztahy. Mentální energii potřebujeme především ke kreativní práci a hlubokému přemýšlení. Duchovní energie souvisí s naším smyslem života, je to naše „proč“, a nemusí být spojena se spirituální praxí. Podrobněji o celé problematice energie a její obnovy napíšu samostatný článek. Určitě doporučuji knihu 7 návyků skutečně efektivních lidí od Stevena Ceveyho, konkrétně kapitolu Ostření pil. Nebo také knihu Jana Mühlfeita Pozitivní leader. Oba tituly mi pomohly v moji cestě za poznáním.

Proč je dobré je znát?

Pochopení těchto čtyř energií v našem těle nám umožní lépe si poskládat svůj den, abychom toho stihli více a nebyli na konci dne unavení. Nejčastější a nejintenzivnější únavu pocítíme, pokud celý den využíváme jen jednu energii a nenajdeme si čas na její doplnění. Pokud od rána budu čerpat jen z mentální energie, jak bude vypadat můj mozek a tělo večer? Nebudu schopný cokoliv dalšího dělat, jít cvičit nebo dodržovat nízkosacharidovou dietu. Stane se, že večer skončím u Youtube s klobásou a oříšky v ruce – v těch lepších případech. Není potřeba se kvůli tomu příliš trápit. Dělat chyby je součást procesu růstu. Důležité je uvědomit si, co jsem dnes a především včera večer udělal jinak. Co způsobilo mé vyčerpání?

Naše tělo i mysl jsou úžasné. Vše, co denně opakujeme, se automatizuje a sílí. Nejlépe to chápeme u fyzické energie. Pokud budu každý den cvičit, zanedlouho se svaly posílí a stejné cvičení bude pro mě jednodušší tzn. stejná činnost mě stojí méně úsilí. Nejenže dochází k energetické úspoře, dochází k rozšíření naší energetické kapacity. Takže nejenom, že mě činnost stojí méně energie, ale ještě mám větší baterii. To má za následek rozdíl mezi výkonem cvičícího a necvičícího, který může být klidně 100x takový.

Stejným způsobem lze přistoupit k rozvíjení zbylých energií. Pokud se naučíte cvičit mentální výkonnost jako atleti tu fyzickou, budete 100x výkonnější. Kolik přemlouvání vás stojí ráno si správnou technikou vyčistit zuby? Cvičit? A o studené sprše většina nechce ani slyšet.

Můj režim

Nesmírně mi pomáhají moje 3 rutiny – ranní, pracovní a večerní. Sestavil jsem si je tak, abych rovnoměrně čerpal a obnovil všechny energie během dne. Jsou to takové moje majáky na rozbouřeném moři. Díky nim vyplouvám připraven do práce na cokoliv. Ať mě potká bouřka nebo jasná obloha, jsem připraven situaci řešit a vést naši firmu dál. Večerní rutina mě opět bezpečně navrátí do přístavu, kde provedu všechny potřebné opravy a připravím se na další den.

Ranní rutina 5:00 – 8:00

Budíček 5:00
Dlouho jsem zkoušel a přemýšlel, v kolik hodin budu vstávat. Pátá hodina mi funguje ze dvou důvodů. První – miluji ten ranní klid, kdy město ještě spí. Druhý – pokud vstanu brzo, pozitivně to nastartuje celý můj den. Takový můj první malý úspěch.

Zapínám svůj ranní playlist
Je složený z několika kategorií skladeb. Jsou tu písničky, které umím zpívat i ty, které mě baví svým textem. Dále tu mám písně, které se vážou k nějaké životní etapě nebo vzpomínce. Třeba písničky, které jsem poslouchal, když jsem byl na brigádě u výrobní linky ve Foxconnu. Pokud byste si ho chtěli poslechnout, je zveřejněný v mém výběru stories na Instagramu.

Cvičím
Dělám 4 cviky s kettlebellem, které zaberou cca 5 minut. S touto částí ranní rutiny ještě nejsem úplně spokojený. Potřeboval bych k ní přidat protahovací cviky. Přidat více cviků s kettlebelem a pořídit si i další závaží. Nechci to ale nějak uspěchat, tak zatím nechávám tuto rutinu v počátečním módu tj. co nejmenšího odporu a námahy. Vždy je lepší dělat něco než nic.

Kafe
Udělám si kávu ve své moka konvičce. Moc si užívám nalít kofein do prokrveného těla. 🙂

Meditace
Ve stavu probuzení a pozornosti zapínám aplikaci calm a začínám svoji řízenou meditaci, která trvá něco mezi 10-15 minutami.

Hygiena
Čistím si zuby čtyřmi druhy kartáčků a pomůcek. Docházení na dentální hygienu mi pomáhá nacvičit si správnou techniku, ale stále mám co zlepšovat!

Ledová sprcha
Můj současný recept je zapnout teplou vodu, po chvilce ji vypnout, namydlit se, pustit ledovou a smýt mýdlo. Mozek i tělo se díky tomu úplně rozjasní. Je to příšerný a úžasný pocit zároveň.

Studium
Půlhodina osobního rozvoje. Aktuálně trénuji a studuji rétoriku. Myslím, že mi bude trvat přibližně půl roku, než budu s výsledky spokojený.

Snídaně
Jídlo vydatné na tuky a bílkoviny s minimem sacharidů.

Deník vděčnosti
Každé ráno si položím 3 jednoduché otázky – díky nim se učím chápat události v mém životě z různých úhlů pohledu. 1) Co se ti včera povedlo a těší tě to? 2) Jedna pozitivní věc každodenního života, kterou přestávám vnímat, ovšem jsem za ní vděčný. 3) Jedna událost včerejšího dne, kterou jsem vnímal/stále vnímám negativně a na kterou se zkusím podívat z jiné stránky. Co pozitivního mi to do života přináší? Moje odpovědi můžete sledovat na Instastories.

Jdeme do práce
S mým psíčkem Olíčkem jdeme do práce, po cestě poslouchám hudbu, podcasty, audioknihy, nebo taky nic. Záleží na náladě.

Pracovní rutina 8:00 – 16:00

Psaní
Od osmi sedím ve své oblíbené kavárně a píšu články na blog, IG posty, a další nápady, myšlenky či trampoty, které zrovna řeším. Zkrátka píšu a přemýšlím, nad různými aspekty mého života.

Kafíčko
V devět hodin přijde na kafe jeden z členů našeho týmu. Je to čas, kdy mě mají jenom pro sebe a mohou se na cokoliv zeptat a můžeme řešit vše, co nás napadne. Často nechávám na nich, o čem se budeme bavit, co je trápí, co je naopak těší, co by chtěli dělat jinak a co by chtěli změnit v kanceláři. Řešíme pracovní i osobní věci – protože to, jak se cítíš v práci, se projeví i ve tvém osobním životě.

Blackbox
Po kafi jdeme zpět do práce. Zde jsem k dispozici všem členům týmu a řeším operativní věci. Přeskakuji mezi lidmi a svými úkoly. Není to ideální stav a mám už sepsaných několik návrhů na zlepšení, ale zatím tuto část dne nechávám plynout. Nejprve potřebuji získat silnější oporu ve večerní rutině a vylepšit slabší části té ranní, než se pustím do updatu svého času v kanceláři.

Introvertní chvilka
Jednu věc jsem přeci jen přidal do své pracovní rutiny. Vždy po poledni mezi 12. a 13. hodinou se zavřu sám v místnosti cca na 20 minut s cílem obnovit svoji fyzickou, mentální, emoční a duchovní energii. Ano – všechny najednou za 20 minut. Nepopírá to náhodou to, co jsem napsal výše? Popírá! Je to přesně ta výjimka, která potvrzuje pravidlo. Jak to dělám? To vám povím v nějakém dalším článku.

Večerní rutina 16:00 – 21:00

Oficiálně začíná okamžikem mého odchodu z práce.

Procházka s Olíčkem
Hodinu až dvě strávíme spolu na procházce v přírodě. Ani nedokážu popsat, jak mi za rok tyto procházky pomohly. Občas bohužel nestíháme, a tak jediná procházka je cesta do práce a z práce. Ale říkám si: „Lepší něco než nic.“

Příchod domů
Přijdu kolem páté–šesté hodiny a udělám si večeři. Teplé a nutričně vydatné jídlo odpovídající mé dietě.

Před večeří i po večeři dělám, co chci. Pokud cítím, že si musím lehnout, ležím, pokud se chci dívat na Youtube, dívám se na něj, pokud chci pracovat, pracuji.

Úklid
Uklízím každý den 5 minut a stačí to. Mám neustále uklizeno a nemusím o víkendu trávit 2 hodiny smejčením. A když se tak stane, vím, že jsem nějaký den vynechal. 🙂

1 hodina před usnutím
Začíná 20:00 a je naprosto zásadní chvíle pro další den. Když tuto rutinu vynechám, vždy je to na mně druhý den znát. Jsem méně svěží, vypiju více kávy a jsem celkově unavený a i trochu protivný. Jak to tedy vypadá u mě doma před spaním? Nekoukám se do mobilu ani do počítače, automaticky se mi nastaví v bytě příjemné žluté světlo, udělám si čaj a sednu si do křesla s knížkou. Čtu cca 30 minut, pak se přesunu do postele, pustím si relaxační nahrávku a usnu. Můj den tak končí a těším se opět na další.

Jak začít?

Pokud se vám mé návyky líbí, můžete si vytvořit podobné, které vám budou pomáhat v každodenním životě, ať už je váš cíl jakýkoliv. Doporučuji začít opravdu zvolna, jednu věc za druhou. Vím, že mě neposlechnete a vezmete si víc než zvládnete, tak jak bych to udělal dříve já, ale pokud si toho na začátku naložíte více, bude to velice těžké dodržovat a spíš si k tomu vytvoříte odpor. Jinak vám přeji mnoho úspěchů ve vytváření a dodržování každodenních rutin.

P.S.: Můj proces můžete každý den sledovat ve stories na mém Instagramu. Stále rutinu upravuji a posouvám se dál, a tak jsou skvělým médiem na sdílení mé aktuální formy.

Přidat komentář