Vyždímejte ze svého brandu maximum!

Před několika lety, když jsem uvažoval, jak bude vypadat naše agentura, rád jsem koukal na pražské marketingové agentury. Vnímal jsem je jako trendy, zábavné firmy, kde se neustále děje něco zajímavého. Agentury jako Bubble, 2Fresh, Zaraguza, nebo Triad mi byly vzorem. Chtěl jsem, abychom byli a vypadali jako oni. 

20. dubna 2016 vznikl brand Kreatiky.

Dva roky na to jsem si uvědomil, že to nebyl dobrý nápad. Problém byl v tom, že když jsme začínali, neměli jsme dobré nápady. Neměli jsme skvělý tým, který by nám pomáhal. Naši firmu jsme pojmenovali podle stránky Creattica, byl to takový dnes už neexistující grafický pinterest, počeštěně Kreatika. Na Behance jsme našli pěkně vypadající logo, které jsme trochu upravili, a začali jsme se tvářit jako trendy marketingová agentura z Hradce. Jo, tomu se v naší branži říká inspirace.

Časem jsem zjistil, že branding(1) není logo, firemní identita ani produkt. Nejsou to tvary, ani barvičky, které používáme. Brand není to co říkáme a děláme na sociálních sítích. Brand je to, co o nás říkají a co si o nás myslí ostatní. 

Druhý problém byl v tom, že jsme netušili, co je na nás výjimečného. Nevěděli jsme, co o nás říkají druzí, náš způsob práce jsem považoval za normální. Ovšem i kdybych to v té době věděl, nedokázal bych to aplikovat do funkčního brandu.

Geneze brandingu

Je to neskutečně dávno, když jsme s mým nejlepším kamarádem Pepou začali jako freelenceři fušovat do grafiky. Ta zábavná část je, že jsme v té době neuměli zhola nic. Když říkám nic, myslím NIC. Ovšem byli jsme ochotni se neustále učit. Každý den jsme na sobě od rána do večera pracovali. Práci jsme odevzdávali, až když jsme s ní byli spokojení. I kdyby to znamenalo vyzkoušet 20 různých návrhů. I kdyby to finančně nevycházelo. Nevadilo nám to – MILOVALI JSME TO.

Po nějakém čase jsme potřebovali pomoc, věděli jsme, že ve dvou lidech moc skvělých věcí nedosáhneme. Začali jsme k sobě hledat stejně smýšlející lidi. Odhodlané růst odborně i osobnostně. Odhodlané odvést za každou cenu skvělou práci. Mindset byl pro nás vždy důležitější, než to co člověk umí. Fungovalo to jako magický lektvar. Výkon, kvalita, kreativita vystřelily raketově dopředu. Jsme přesvědčeni, že pokud člověk chce, dokáže se naučit cokoliv. Jen musí svoji práci milovat, aby byl schopen snést náročnost své cesty k mistrovství.

V historii a naší popkultuře podobný přístup najdeme právě u nejrůznějších bojovníků. Vikingové, samurajové, rytíři Jedi, ale i dnešní speciální jednotky. Všichni mají za cíl udělat svět lepším místem. Vyznávají náročný trénink a věří v nezbytnost sebekázně, pokory, odvahy a práce v týmu k dosažení kýženého výsledku.

Tehdy mi to došlo, jsme bojovníci, ale naší zbraní není meč, sekera či puška. Jsme kreativci. Fotíme, točíme, photoshopujeme. Bojujeme za lepší služby a produkty. Ukazujeme lidem věci, které mohou mít rádi a udělají jejich život spokojenější. Jsme zkrátka kreativní bojovníci.

Kreativní bojovníci logo

Geneze loga

Dlouho jsem přemýšlel o nějakém symbolu, pod kterým by měli Kreativní bojovníci vystupovat. Nechtěl jsem žádného válečníka ani geeka s brýlemi. Také jsem věděl, že to musí být konkrétní symbol, jenž je možné pojmenovat a vyvolá konkrétní asociace. Takže žádný abstraktní nebo špatně uchopitelný tvar.

Proč vlk?

Symbol vlka je spjat s inteligencí, instinkty, svobodou, loajalitou, soucitem, důvěrou, přátelstvím a disciplínou. Tato symbolika vychází z charakteru zvířete. Život vlka závisí na smečce – jsou to výborní týmový hráči a k ochraně těch, které milují, by riskovali život. Život ve smečce se řídí několika pravidly, jejichž paralelu jsem nesčetněkrát zažil u nás v kanceláři.

Kodex smečky:

  • Vždy ochraňuj svou smečku
  • Respektuj starší a uč mladé (nováčky)
  • Řekni svůj názor
  • Adaptuj se na prostředí (změny)
  • Objevuj neznámé oblasti (inovuj a uč se)
  • Převezmi velení, když ostatní ukáží slabost
  • Vyj a vítej každý nový den
  • Hraj si, pokud můžeš
  • Pracuj, když je to potřeba
  • Nikdy se nevzdávej
  • Vždy po sobě zanech stopu

Vlk je symbolem kreativních bojovníků. Říká nám, že jedině společně dokážeme nemožné – v počtu je naše síla. Žijeme ve smečce a ať se děje cokoli, staráme se jeden o druhého.

Pokud chceme vyždímat ze svého brandu maximum, musí nám skvěle sedět jako dobře padnoucí oblek. Musí vycházet z naší jedinečnosti a musí být dostatečně unikátní. Jinak nám brand nebude sloužit dobře. 

(1) Marty Neumeier, Brand Gap – MUST READ! 

Přidat komentář